Τρίτη 18 Ιουνίου 2013

Δήλωση Σόνιας Ευθυμιάδου

« Ο “άνεμος της σκέψης” δεν αποκαλύπτεται στη γνώση, αλλά στην ικανότητα να διακρίνει κανείς το σωστό από το λάθος, το ωραίο από το άσχημο.»            
                                                                                                    Χάνα Αρεντ, φιλόσοφος

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Με μεγάλη έκπληξη πληροφορήθηκα πως τα όσα είπα μες στην αίθουσα της ημερίδας μας την π. Δευτέρα (17/6/2013) παρερμηνεύτηκαν από κάποιους, από άλλους διαστρεβλώθηκαν και μου χρεώθηκαν κίνητρα τελείως ανυπόστατα και άδικα για μένα και τις προθέσεις μου.

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε όσοι ήσασταν εκεί, ούτε τοποθετήθηκα ούτε υπερασπίστηκα ούτε δικαιολόγησα κάποια απόφαση, απλούστατα γιατί ήταν παρόντες αυτοί που πήραν τις αποφάσεις και αυτοί έπρεπε και μπορούσαν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους και τα έργα τους. Προσωπικά πήρα θέση μονάχα για την κατά τη γνώμη μου τεράστια απρέπεια που είχε γίνει μες σε μια αίθουσα όπου η πλειονότητα των δασκάλων «δεν είναι καν από το νομό και είναι ξένοι», όπως ακριβώς ειπώθηκε για δύο συγκεκριμένα πρόσωπα, αλλά αφορούσε και πλήγωνε περισσότερους από δύο.

Η δική μου απρέπεια ήταν να φωνάξω από τη θέση μου για να δηλώσω την ένστασή μου πάνω στα λόγια που ακούστηκαν. Αναγκάστηκα όμως να το κάνω, γιατί δε μου δόθηκε ο λόγος, όπως είχα προηγουμένως ζητήσει.

Το θέμα λοιπόν που εγώ έθιξα και καυτηρίασα ήταν το αιώνιο ζήτημα της πατρίδας του καθενός. Ε, λοιπόν, για μένα πατρίδα είναι ο τόπος όπου ωρίμασες, όπου δημιούργησες και πρόσφερες τη ζωή και την ψυχή σου. Ο τόπος όπου κατάλαβες τον εαυτό σου, όπου κατοικείς, όπου έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει τα παιδιά και τα εγγόνια σου, ο τόπος όπου θα θαφτείς για να έχεις τους αγαπημένους σου κοντά σου. Κι αν έχεις την ευλογία να είσαι δάσκαλος, πατρίδα είναι και ο τόπος όπου δίδαξες τους μαθητές σου κι έχεις εγγραφεί στη μνήμη και την καρδιά τους. Πατρίδα είναι κι ο τόπος όπου σε νιώθουν δικό τους για πάντα και σου λένε το ευχαριστώ για τα γράμματα που τους δίδαξες, όχι απαραίτητα με τα λόγια, αλλά και με τη ζεστή ματιά και με τα όσα θυμούνται από σένα.

Όλα αυτά είναι πατρίδα. Κι ο άνθρωπος μπορεί να έχει περισσότερες από μία πατρίδες και κανένας μα κανένας δεν έχει το παραμικρό δικαίωμα να εμποδίζει τον άλλον να νιώθει για πατρίδα του και τον τόπο που αγαπά πολύ κι ας μη συμπίπτει απαραίτητα με τον τόπο απ’ όπου αυτός κατάγεται.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Αυτός, λοιπόν, ήταν ο λόγος που δεν μπόρεσα να κρατηθώ και φώναξα μες στην αίθουσα. Αυτός και τίποτε παραπάνω. Να με συγχωρέσετε που, άθελά μου, σας έβαλα σε άλλες σκέψεις, αλλά αυτή είναι η μόνη αλήθεια. Και, πριν σας ευχαριστήσω για το χρόνο που ξοδέψατε για να διαβάσετε την –περιττή εύχομαι-διευκρίνισή μου, επιτρέψτε μου να παρακαλέσω αυτούς που μειώνουν, ηθελημένα ή αθέλητα, τους άλλους, αποκαλώντας τους «ξένους», αν θέλουν, να ανατρέξουν στα παλιότερα βιβλία της Γλώσσας του δημοτικού και να διαβάσουν τις «Χήνες» του Ιβάν Κριλόφ. Και τότε θα καταλάβουν καλύτερα.    


              
Σ. Ευθυμιάδου

2 σχόλια:

Πολιτιστικός Σύλλογος Ασπροκκλησιάς είπε...

Κ. Ευθυμιάδου, εκμεταλευτήκατε το σχόλιο ενός αγανακτισμένου γονέα για να διαστρεβλώσετε συνειδητά ή όχι την κίνηση μας. Εαν ήμασταν εμείς δάσκαλοι σας θα χαρακτηρίζαμε την αντίδραση σας εκτός θέματος. Αν είναι δυνατόν να πιστεύετε πως τρέφουμε αντιπάθεια προς τους μη Καστοριανούς. Αποπροσανατολίσατε την συζήτηση αντί να κατανοήσετε την διαμαρτυρία των γονέων. Κανένας δεν είχε πρόθεση να προσβάλει ούτε εσάς ούτε κανέναν άλλο που ζει κ εργάζεται στη Καστοριά.

Πολιτιστικός Σύλλογος Ασπροκκλησιάς

Ανώνυμος είπε...

Κύριοι του Πολιτιστικού Συλλόγου,
Δε θα σας απαντούσα αν και:
1. χρησιμοποιειτε τη βαριά κατηγορία πως θέλησα να εκμεταλλευτώ το λεκτικό σας ατόπημα (αλήθεια για πoιο λόγο μπορείτε να μου πείτε; Ποιο το δικό μου όφελος; Προσπαθώ να μαντέψω, αλλά δεν τα καταφέρνω),
2.μιλάτε για διαστρέβλωση ίσως συνειδητή (και πάλι αναρωτιέμαι το γιατί),
3. θεωρείτε πως ήμουν εκτός θέματος, ενώ εσείς δώσατε τη λαβή να μιλήσω.
Σας απαντώ όμως γιατί συνέβη και χτες βράδυ, στο τηλεοπτικό τοπικό δελτίο ειδήσεων, ο οικείος σας δήμαρχος αυτή τη φορά να χρησιμοποιήσει ακριβώς το ίδιο "επιχείρημα", πράγμα που κάνει κάθε νοήμονα άνθρωπο να συμπεραίνει πως αυτό το "οι ξένοι αποφάσισαν" το έχετε στη φαρέτρα των επιχειρημάτων σας, ενώ δε θα 'πρεπε, γιατί το συγκεκριμένο δεν είναι καν επιχείρημα.
Προσωπικά δέχτηκα τη συγγνώμη σας, μολονότι αποδεικνύεται πως η επίμαχη και ολοκάθαρα διατυπωμένη φράση σας δεν ειπώθηκε εν βρασμώ ψυχής, γι' αυτό και δε σας ανέφερα καθόλου στη δήλωσή μου που είχε την καλοσύνη να αναρτήσει ο Συλλογός μας, όπως εγώ ζήτησα να γίνει για λόγους καθαρά προσωπικούς.
Δεν έχω καμία διάθεση και κανέναν απολύτως λόγο να συγκρουστώ μαζί σας ούτε και να συνεχίσω το διάλογο. Για μένα, το μεταξύ μας θέμα είχε λήξει μες στην αίθουσα. Αλλά αν εσείς συνεχίσετε, η ευθύνη θα είναι δική σας και αυτό κατά τη γνώμη μου δε θα 'ναι υπέρ σας. Όπως πιστεύω ότι και το γεγονός ότι επανήλθατε μες στην αίθουσα μετά την σωστή και μεστή τοποθέτηση της κ. Μελίκας δε λειτούργησε τελικά υπέρ σας.
ΥΓ: Και μια φιλική (κι όχι "φιλική") παράκληση: Μη μετατρέπετε τα γενικά ζητήματα σε προσωπικές αντιπαλότητες-αυτό δε βγαίνει σε καλό κανενός και δεν πρόκειται να λειτουργήσει υπέρ του θέματος για το οποίο μάχεσθε.
Με τιμή
Σόνια Ευθυμιάδου-Παπασταύρου
Επί 30 χρόνια δασκάλα τάξης